Romy Schouten
|
rschouten@pesant.nl |
|
De adviseurs van Pesant vormen het programmabureau voor Wetenschapsoriëntatie Nederland (WON). WON is een community van tientallen VO-scholen, wetenschappelijke en maatschappelijke partners. Zij werken samen om oriëntatie op wetenschap een nadrukkelijke plek geven in het onderwijs. Voor WON geldt onderwijs als schakel tussen wetenschap en samenleving. Wetenschappelijke kennis is er om te delen, met iedereen die daarin is geïnteresseerd, maar ook met hen voor wie toegang tot kennis niet vanzelfsprekend is.
Door ‘onderzoekend leren’ en ‘leren onderzoeken’ brengt WON wetenschap tot leven in de context van iedere leerling. WON zorgt ervoor dat dit inclusieve onderdelen worden van het onderwijs, passend bij het schoolplan en het schoolteam. WON stimuleert niet alleen leerlingen, maar ook docenten en schoolleiders in het ontdekken van hun individuele talenten en hun attitudevorming.
De ambitie van WON is groot en dat vraagt om een goede organisatie. Daarom worden er verschillende rollen binnen de community vervuld. Zo zijn er landelijke coördinatoren die een verbindende schakel vormen tussen scholen in een regio. Ook is er een stuurgroep die onder andere de voortgang van de ontwikkeling monitort en nadenkt over de professionalisering van de WON-community.
Pesant geeft invulling aan het programmabureau van WON en ondersteunt de stuurgroep en landelijke coördinatoren bij hun werkzaamheden. Onze rol behelst onder andere strategievorming, waarin we continu bezig zijn met hoe we de samenwerking naar een hoger plan kunnen brengen. Daarvoor werken we in interactie met de verschillende actoren aan een koersplan voor de komende jaren. Want hoe kunnen we de community uitbreiden en nog beter aansluiten op de behoeftes van scholen? Ook werken we aan het versterken van de kwaliteit van de community, bijvoorbeeld door het bouwen aan een kwaliteitszorgcyclus. Hiermee stimuleren we de ontwikkeling van de WON-scholen en de community. Naast de strategische rol zijn we betrokken bij de praktische uitvoer van de plannen. Zo ondersteunen we de landelijke coördinatoren bij hun werkzaamheden door (procesmatig) overzicht te houden op lopende projecten en mee te denken over de invulling van activiteiten. Verder organiseren we scholing voor docenten, faciliteren we het contact met wetenschappers en zijn we verantwoordelijk voor de WON-bibliotheek die vol staat met inspiratie voor projecten en lessen. Tot slot hebben we ook een inhoudelijke rol, bijvoorbeeld bij de organisatie van de landelijke WON themabijeenkomsten, waarbij WON docenten, -coördinatoren en -schoolleiders elkaar ontmoeten en goede voorbeelden uitwisselen.
We vinden het enorm waardevol om op deze manier bij te dragen aan de ontwikkeling van WON. We geloven namelijk in de kracht van de community door het (laagdrempelig) delen van ervaringen en kennis. Op die manier inspireren scholen elkaar en kunnen ze van elkaar leren, met als doel de deuren van de wetenschap te openen voor elke leerling!
Deel |
|