Organisatieadvies
Veranderingen in onderwijs en samenleving zorgen ervoor dat scholen, teams en individuele professionals zich voortdurend moeten ontwikkelen. Dat is niet vanzelfsprekend en vraagt veel van iedereen. Scholen en teams gunnen zichzelf vaak weinig tijd om stil te staan bij dat wat nodig is om te verbeteren. Bovendien is er een diversiteit aan vragen, waarvoor geen standaardantwoorden zijn. Het is belangrijk dat te (h)erkennen en je er bewust van te zijn dat een combinatie van interventies nodig is om een onderwijsorganisatie, een team of individuele professional daarbinnen in beweging te brengen.
Voorbeelden uit de praktijk
Met opdrachtgevers sparren we over de manier waarop zij hun mensen en formele organen (bijvoorbeeld MR of OR) constructief kunnen betrekken in processen van verandering, over mogelijke scenario’s voor schoolontwikkeling, het maken van een verbeterslag, een nieuw governancemodel of SHRM-beleid.
Wat een school ook te doen heeft, het helpt als er een gedeelde en gedragen visie op leren is. Die is er niet altijd, maar vaker wordt de visie niet goed vertaald naar de lespraktijk. Dan is er werk aan de winkel voor leraren; in de ontwikkeling van hun professionele rol. Maar het betekent ook dat we met leidinggevenden kritisch kijken naar de manier waarop zij hun professionals stimuleren, faciliteren en naar wat zij verwachten.
We komen uiteraard ook regelmatig vraagstukken tegen die op regionaal niveau spelen. Scholen worstelen niet zelden met het dilemma van het regionale belang versus het schoolbelang. Wij helpen samenwerkende partners en verkennen met hen altijd eerst de gemene delers en de uniciteit van elke partner. Daarna volgt dan het gericht strategische keuzes maken, op bijvoorbeeld het terrein van HR en financiën.
Pesant, co-creatie in interdisciplinaire teams
Onze adviseurs bieden individuele coaching of coaching van teams, verzorgen workshops & trainingen en investeren in procesbegeleiding om het lerend vermogen van de professionals in je organisatie te vergroten. We doen dat samen met jou als opdrachtgever, omdat we ervan overtuigd zijn dat alleen dan een aanpak ook daadwerkelijk toekomstbestendig is. Je kunt rekenen op concreet advies of specifieke expertise als dat nodig is, zoals bij innovatie.
Natuurlijk zijn onze adviseurs goed toegerust en bieden zij ieder voor zich goed gekwalificeerde ondersteuning. Maar de aanpak van Pesant onderscheidt zich van die van anderen met de inzet van interdisciplinaire teams. Zo’n team bestaat altijd uit een mix van onze adviseurs en externe partners met specifieke bagage, ervaring en kennis. Met deze flexibele ‘brigades’ zijn wij in staat om onze opdrachtgevers snel en kundig interdisciplinair te adviseren. Zo brengen we met een frisse blik nieuwe ideeën de schoolorganisatie binnen. Maatwerk en co-creatie zijn voor ons altijd de bouwstenen van organisatieadvies.