Joanne Klumpers
|
06 - 55 28 69 28 |
|
jklumpers@pesant.nl |
|
In de bruisende stad Rotterdam is Accent Centrum een eigentijdse praktijkschool waar de leerlingen de diversiteit van de stad weerspiegelen. Het onderwijs is gebaseerd op vier domeinen: werken, wonen, vrije tijd en burgerschap. Deze domeinen zijn herkenbaar in de (praktijk)vakken die de leerlingen krijgen op school.
Praktijkschool Accent Centrum heeft als ambitie om het concept van ervaringsleren steviger te verankeren in het onderwijs. De school heeft ons in april 2021 gevraagd om het team te begeleiden bij deze ontwikkeling. We hebben samen met de school een aanpak in 3 fasen vastgesteld.
De eerste twee fasen zijn in schooljaar 2021-2022 in 5 ontwikkelgroepen doorlopen; waarbij de opbrengsten van elk thema tussentijds aan het MT zijn teruggekoppeld en aan het eind van het jaar aan het volledige team.
Wat ons op deze school meteen opviel, was dat het team openstaat voor verandering en daar graag actief over na wil denken, zolang de leerling maar centraal staat. Men heeft altijd het belang van de leerling voor ogen: men wil werken aan een waardevolle schooltijd én bijdragen aan het perspectief ná de praktijkschool. De docenten gaven ook aan veel energie en tijd te besteden aan het welzijn en het gedrag van leerlingen. Hoewel dit van belang is, wilde men graag meer onderling uitwisselen over onderwijs. Dat was een mooi startpunt voor het uitwisselen van beelden en het stellen van doelen. Aan het eind van 2021-2022 heeft het team een veelheid aan doelen in kaart gebracht, bijvoorbeeld ten aanzien de omgeving van de school als context voor het onderwijs, het organiseren van intervisie en cursussen voor docenten, het anders inrichten van het rooster, de samenhang tussen theorie- en praktijkvakken, tussen praktijkvakken en stages, enzovoort. Ideeën te over.
In 2022-2023 moeten er keuzes worden gemaakt: met welke doelen gaan we nu concreet aan de slag? Wie gaat dat doen en op welke manier? We helpen de school om haalbare doelen te stellen, om volgens een kort-cyclische aanpak te gaan werken. Hierin worden korte ontwikkelperiodes vastgesteld, waarna collega’s buiten elke ontwikkelgroep geïnformeerd en bevraagd worden, zodat het hele team aangehaakt blijft bij vakoverstijgende pilots, nieuwe stage-afspraken, aangepaste leerlijnen, andere overlegstructuren of nog andere zaken waarmee geëxperimenteerd wordt of die worden uitgedacht. We stellen haalbare doelen, werken daar intensief aan, evalueren en stellen bij. Het MT heeft hierin een faciliterende en adviserende rol. Vanuit Pesant zijn twee collega’s betrokken als sparringpartner van het MT, als procesbegeleider die vanaf de zijlijn de ontwikkeling volgt en waar nodig ondersteunt.
De opdracht is voor de opdrachtgever succesvol afgerond wanneer producten en werkwijzen ontwikkeld en geïmplementeerd zijn die voldoen aan de eisen van ervaringsleren. Daarbovenop is het traject geslaagd wanneer het lerend vermogen van de school én de onderwijsprofessionals is vergroot. Praktijkschool Accent Centrum wordt daarmee een wendbare schoolorganisatie die zich kan aanpassen aan de veranderende omstandigheden waarin zij opereert.
Voor ons is het belangrijkste resultaat dat het team ervaart dat je onderwijsontwikkeling zelf, met een beetje hulp, kunt vormgeven op een manier die bij de school past. Naarmate de doelen behaald zijn en het team de eigen ontwikkelkracht goed kan benutten, schalen wij onze begeleiding af; óns doel is dan bereikt!
Deel |
|