Samenwerken in netwerken
Netwerken is een werkwoord. Voor het team van Pesant draait het om het effectief samenwerken tussen partners van binnen en buiten het onderwijs. Het doel daarvan is meestal om op een of andere manier onderwijs en maatschappij te verbinden. Dat kan van betekenis zijn voor sociaal-economische vraagstukken, waaronder aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, laaggeletterdheid, hoogbegaafdheid, leven lang leren. Maar ook is het van betekenis voor onderzoek en voor de ontwikkeling van nieuwe programma’s of concepten. Wij zijn overtuigd van het belang hiervan omdat leren en leven onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.
Samenwerken doorkruist bestaande systemen en structuren
Samenwerken in netwerken is noodzakelijk in een tijd waarin de kwaliteit van bijvoorbeeld onderwijsprogramma’s en -professionals niet enkel van binnenuit kunnen worden versterkt en ontwikkeld. Toch is succesvol samenwerken helemaal niet vanzelfsprekend. Het doorkruist de hiërarchische verhoudingen tussen professionals en verbindt relevante stakeholders rondom een specifiek onderwijsvraagstuk effectief met elkaar. Top-down en bottom-up ontwikkelen lopen door elkaar. Expertise wordt belangrijker dan positie; het ontwikkelen van gespreid leiderschap is cruciaal. Samenwerken vraagt bovendien dat partners in staat zijn om met het dienen van het collectieve belang ook unieke belangen te dienen.
Netwerken is niet vrijblijvend, het vraagt inspanning van iedereen die erbij betrokken is. Het gaat om het handelen vanuit het principe: ‘leren in verbinding’. Dat kan verschillende vormen aannemen, in spontane bijeenkomsten of in een context waarin sprake is van enige structuur. Formalisatie van de samenwerking is in theorie niet per se noodzakelijk voor de effectiviteit daarvan, zo lang er sprake is van een gedeeld belang. De praktijk leert ons dat een zekere vorm van structuur en afspraken wel bijdragen tot duurzaam resultaat. Bijvoorbeeld alleen al omdat er continu nieuwe partners toetreden tot bestaande netwerken; denk aan de schoolleider die opgevolgd wordt door een vervanger of een bedrijf dat een nieuw partnerschap aan wil gaan met scholen.
Netwerken geven onderwijs betekenis
In onze visie op netwerken wordt het succes van onderwijsnetwerken beïnvloed door thema’s en ontwikkelingsvragen die centraal staan. Deze bepalen de basisstructuur; er is een reden / een belang tot samenwerken. Bovendien zijn interventies op het gebied van kwaliteitszorg tussen partners en professionalisering van partners succesbepalend. Netwerken is meer dan kennisuitwisseling tussen actoren. Vanuit het perspectief van onderwijs gaat het om bijdragen en betekenis geven aan schoolontwikkeling, onderwijsontwikkeling én docentprofessionalisering.
Voorbeelden van effectieve netwerken in het onderwijs zijn die waarin de concepten van Technasium, het Bèta Challenge Programma en WON vorm krijgen. De kracht van deze onderwijsconcepten is de verbinding die er is tussen scholen en partners op basis van bovengenoemde elementen uit onze visie.
Verken met Pesant de toegevoegde waarde van netwerkdenken voor jouw schoolorganisatie en professionals. Neem contact op met één van onze adviseurs en wij helpen om succesvolle verbindingen tot stand te brengen.