Evelien Ketelaar
|
06 - 52 68 61 16 |
|
eketelaar@pesant.nl |
|
Op Regionale Scholengemeenschap ’t Rijks worden leerlingen op verschillende manieren gestimuleerd in hun ontwikkeling. De ambitie van de school is: een accent op ieders talent. Daarvoor biedt de school diverse (additionele) onderwijsprogramma’s aan zoals; sport (LOOT), kunst en cultuur (DAMU), Bèta Challenge en Technasium. In het vwo versterkt wetenschapsoriëntatie het reguliere programma van de vwo’er. De havo integreert geleidelijk principes van ondernemend leren. Het Bèta Challenge concept wordt toegepast in de mavoafdeling, waarbij loopbaanleren centraal staat.
Ook buiten de additionele programma’s wil de school elke leerling optimaal motiveren. Daarvoor is het nodig het reguliere curriculum in de verschillende afdelingen meer te verbinden met de activerende concepten. Dat vereist herontwerp van het curriculum. Het doel is om leerlingen optimaal te motiveren met onderwijs waarin nog meer dan nu aandacht is voor hun eigen leervragen en keuzes. Pesant is partner voor directie en procesbegeleider in teams in het traject van herontwerp.
In dit traject hebben wij gekozen voor een aanpak waarin elementen zijn verwerkt van verschillende bewezen modellen van curriculum (her)ontwerp. Enkele voorbeelden van de stappen die wij samen met onze opdrachtgever hebben genomen:
RSG ’t Rijks richt zich niet primair op het inhoudelijke resultaat, het proces is van grotere betekenis. Als de school erin slaagt de cyclische ontwerpaanpak te verankeren zullen docenten in de toekomst veel gemakkelijker dan nu het curriculum actualiseren. Vanwege het belang van het proces hebben we ervoor gekozen het ontwerptraject te vormen op basis van maatwerk en co-creatie. Dat maakt flexibele interventies mogelijk. We begeleiden de school in het strategisch besluitvormingsproces en spelen een actieve rol in iedere fase van het ontwerptraject. Er is op die manier een productieve samenwerking ontstaan met aan de ene kant een vergroot draagvlak. En aan de andere kant een resultaat dat aansluit bij de wensen en behoeften van de betrokken professionals.
Deel |
|