Hamid Aït Oumghar
“Scholen kunnen gezien worden als een systeem van nauw samenhangende onderdelen waarin complexe interacties plaatsvinden. Iedere ingreep leidt tot verandering op meerdere plekken. Te weinig oog voor het geheel kan leiden tot een stroom die niet te hanteren is.”
Mijn jarenlange ervaring in het voortgezet onderwijs, waarbij ik alle disciplines en niveaus heb meegemaakt, stelt mij in staat patronen te zien binnen schoolorganisaties. Een schoolorganisatie is voor mij altijd een dynamische en levendige omgeving. Ik werk daarin graag aan langdurige of kortlopende projecten, waarbij ik in korte tijd veel over de nieuwe omgeving moet leren. Ik probeer altijd verbanden te vinden tussen dingen en (integraal) alternatieve scenario’s te bedenken. Meerdere opties creëren in een bepaalde situaties vind ik belangrijk. Dit zorgt ervoor dat anderen inzien dat er meer dan één manier is om een doel te halen.
Omdat ik in individuele kwaliteiten (die iedereen heeft) geloof, moet ik niets hebben van generalisaties, typeringen of het in groepen indelen van mensen. Zulke veralgemeniseringen doen geen recht aan het unieke en bijzondere in iedere leerling en medewerker.
Mijn inspiratiebron vind ik in de vakliteratuur en dat zoek ik bewust op. Veel boeken over onderwijs, leiderschap, organisaties, management en filosofie hebben mij grote dienst bewezen. Door mijn interesse in politiek, (wereld)nieuws en actuele thema’s lees ik ook veel opiniestukken. Een absolute must in de zoektocht naar meer inzicht, eigen visie en onderscheidende manier van denken.
|
Bel 06-20147079 |
|
|
hamid@pesant.nl |